|
A koda hagyomnyai
A koda, a vilg harmadik legrgebbi autgyrtjnak trtnete rendkvl vltozatos. Tartson velnk s kpzeletbeli idutazsunk sorn felfedjk a mrka fejldsnek igen mozgalmas szz vt, illetve kpekkel tarktva szmos rdekessggel szolglunk a Skoda hagyomnyairl.

1895 – A biciklitl a motorkerkprig Az v Karcsonyt megelz hten, a gpszmrnk Vaclav Laurin s a knyvkereskedssel foglaloz Vaclav Klement biciklik elolltst kezdi meg a csehorszgi Mlada Boleslav helysgben. Tevkenysgket a 19. szzad vgnek akkoriban nacionalista irnyzatok ltal titatott krnyezetben „Slavia“ nven kezdtk meg. Nhny vvel ksbb azonban, 1899 –ben , a cget „Laurin&Klement“ – re kereszteltk t s motorkerkprok ellltsval is foglalkozni kezdtek.

1905 – Az els autk A szzadfordul utni els prblkozsokat kveten, 1905-ben az autgyrts vlt a cg legfontosabb clkitzsv. Rgtn az els aut, a „Voiturette A“ hatalmas sikert aratott s ezzel gyrti a cseh autipar klasszikusaiv vltak. Ezzel a szakmai elismertsggel s zleti kiteljesedssel a „Laurin&Klement“ gyr nemzetkzi piaci pozcija is vitathatatlanul megszilrdult, ami az akkoriban felersd autipari versenyben igen nagy jelentsggel brt.

1907 – A rszvnytrsasg A gyrts egyre csak nvekedett s hamarosan kintte magt egy egyszer csaldi vllalkozs keretei kzl. A cg alapti ezrt 1907-ben arrl hatroztak, hogy rszvnytrsasg formjban folytatjk mkdsket. Fontos szempont volt az is, hogy most mr a nemzetkzi piacon is meg kellett felelnik, gy szksgess vlt a gyr tovbbi bvtse s korserstse is.
1925 – Fzi a koda-val A 20-as vekben fzira kerlt sor az egyik legjelentsebb ipari partnernek szmt cggel annak rdekben, hogy a termelst, mely akkoriban szmos szemly- s tehergpkocsi, autbusz, replgp motor s agrripari gpek gyrtst foglalta magban, ismtelten modernizlni lehessen. 1925-ben kttt teht megllapodst a Laurin&Klement s a koda, mely rtelemszeren egyben az elbbi mrkanv megsznst is jelentette.
| (forrs: www.skoda.hu) |